Do Szczecina przybyły dwa elektryczne autobusy przegubowe Solaris. To najnowszy dodatek do aktualnej floty szczecińskich pojazdów miejskiego transportu publicznego.
Nowe pojazdy to modele Solaris Urbino 18 Electric, wyprodukowane już w 2024 roku. Oba autobusy przeszły proces odbioru i już wkrótce pojawią się na ulicach miasta. Pojazdy te stanowią 99. i setny egzemplarz marki Solaris we flocie szczecińskiego przewoźnika.
Podobnie jak w przypadku poprzednio zakupionych przez miasto autobusów, najnowsze Solarisy będą zasilane w pełni energią elektryczną – tyczy się to również ich systemów ogrzewania. Ich układem napędowy jest centralny silnik elektryczny, co jest istotną zmianą względem poprzednich pojazdów Solarisa. Najnowsze „elektryki”, podobnie jak w przypadku poprzedniego kontraktu na tego typu przegubowce, wyposażono w baterie do szybkiego ładowania z użyciem pantografu oraz dostosowano do ładowarek plug-in. Ważny jest fakt, że nowe pojazdy otrzymały wydłużoną o dwa lata gwarancję, co przełoży się na dalsze oszczędności w eksploatacji.
Koszt zakupu nowych autobusów to 9 120 000 zł brutto, z czego ponad pięć milionów stanowi dotacja Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki. Grant ten miasto otrzymało w ramach projektu „Zielony transport publiczny w gminie Szczecin”.
Dotychczasowe kontrakty
W roku 2013 Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe kupiło demonstracyjny egzemplarz autobusu hybrydowego, model Solaris Urbino 12 Hybrid. Pięć lat później miejską flotę zasiliły pierwsze egzemplarze nowych „hybryd” Solarisa – 8 w wersji krótkiej i 8 „przegubowców”.
Trzy lata temu na ulice Szczecina wyjechało 8 przegubowych autobusów Solaris Urbino 18 Electric. Z początku pojazdy te jeździły na różnych liniach w obrębie miasta. Celem takiego podejścia było zoptymalizowanie kolejnych zakupów tego typu. Rok później miasto nabyło kolejne sześć sztuk „elektryków” – modele Solaris Urbino 12 Electric. Wraz z rozwojem taboru modernizowano infrastrukturę, by zapewnić obsługę nowych maszyn. W Klonowicy stanęło 6 dwustanowiskowych stacji ładowania o mocy 120 kW, zaś przy ulicach Kołłątaja, Kolumba i Owocowej pojawiły się pantografowe stacje ładowania. Co ciekawe, obecnie autobusy zasila energia pochodząca wyłącznie z EcoGeneratora, czyli miejskiej spalarni odpadów.
Co dalej?
Miasto czyni starania o zakupienie kolejnych 14 autobusów – 10 „przegubowców” i czterech solowych. Wszystkie egzemplarze trafią na linie pod pieczą SPA Klonowica. Według listy wniosków NFOŚiGW z listopada zeszłego roku, Gmina Miasto Szczecin zmieściła się w alokacji ze środków KPO. Całkowita wartość projektu to 71 273 826 zł brutto, zaś dofinansowanie ma wynieść prawie 58 milionów zł. Do tego w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych planowany jest zakup 4 kolejnych „przegubowych autobusów. Dodatkowo w 2022 r. SPA rozpoczęło przygotowania do zwiększenia zdolności ładowania autobusów elektrycznych. Na terenie zajezdni Klonowica powstała nowa infrastruktura, która umożliwia budowę kolejnych stacji ładowania.
W przyszłości miasto chce wdrożyć rozwiązania oparte o technologie wodorowe. W lipcu zeszłego roku autobus wodorowy NesoBus przeszedł testy m.in. na liniach 87 i 68. Obecnie na terenie miasta planowana jest pierwsza w regionie stacja tankowania wodoru, która powstanie przy ul. Gryfińskiej.