Autobusy elektryczne Solaris we flocie SPA

Nowe elektryczne autobusy trafiły do Szczecina. Przeczytaj, aby dowiedzieć się więcej o nowych nabytkach!

Nowe elektryczne autobusy wkrótce wyjadą na ulice Szczecina
Nowe elektryczne autobusy wkrótce wyjadą na ulice Szczecina
Szacowany czas czytania: 6 minut

Autobusy elektryczne Solaris we flocie SPA

Do Szczecina przybyły dwa elektryczne autobusy przegubowe Solaris. To najnowszy dodatek do aktualnej floty szczecińskich pojazdów miejskiego transportu publicznego.

Nowe pojazdy to modele Solaris Urbino 18 Electric, wyprodukowane już w 2024 roku. Oba autobusy przeszły proces odbioru i już wkrótce pojawią się na ulicach miasta. Pojazdy te stanowią 99. i setny egzemplarz marki Solaris we flocie szczecińskiego przewoźnika.

Podobnie jak w przypadku poprzednio zakupionych przez miasto autobusów, najnowsze Solarisy będą zasilane w pełni energią elektryczną – tyczy się to również ich systemów ogrzewania. Ich układem napędowy jest centralny silnik elektryczny, co jest istotną zmianą względem poprzednich pojazdów Solarisa. Najnowsze „elektryki”, podobnie jak w przypadku poprzedniego kontraktu na tego typu przegubowce, wyposażono w baterie do szybkiego ładowania z użyciem pantografu oraz dostosowano do ładowarek plug-in. Ważny jest fakt, że nowe pojazdy otrzymały wydłużoną o dwa lata gwarancję, co przełoży się na dalsze oszczędności w eksploatacji.

Koszt zakupu nowych autobusów to 9 120 000 zł brutto, z czego ponad pięć milionów stanowi dotacja Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki. Grant ten miasto otrzymało w ramach projektu „Zielony transport publiczny w gminie Szczecin”.

Dotychczasowe kontrakty

W roku 2013 Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe kupiło demonstracyjny egzemplarz autobusu hybrydowego, model Solaris Urbino 12 Hybrid. Pięć lat później miejską flotę zasiliły pierwsze egzemplarze nowych „hybryd” Solarisa – 8 w wersji krótkiej i 8 „przegubowców”.

Trzy lata temu na ulice Szczecina wyjechało 8 przegubowych autobusów Solaris Urbino 18 Electric. Z początku pojazdy te jeździły na różnych liniach w obrębie miasta. Celem takiego podejścia było zoptymalizowanie kolejnych zakupów tego typu. Rok później miasto nabyło kolejne sześć sztuk „elektryków” – modele Solaris Urbino 12 Electric. Wraz z rozwojem taboru modernizowano infrastrukturę, by zapewnić obsługę nowych maszyn. W Klonowicy stanęło 6 dwustanowiskowych stacji ładowania o mocy 120 kW, zaś przy ulicach Kołłątaja, Kolumba i Owocowej pojawiły się pantografowe stacje ładowania. Co ciekawe, obecnie autobusy zasila energia pochodząca wyłącznie z EcoGeneratora, czyli miejskiej spalarni odpadów.

Co dalej?

Miasto czyni starania o zakupienie kolejnych 14 autobusów – 10 „przegubowców” i czterech solowych. Wszystkie egzemplarze trafią na linie pod pieczą SPA Klonowica. Według listy wniosków NFOŚiGW z listopada zeszłego roku, Gmina Miasto Szczecin zmieściła się w alokacji ze środków KPO. Całkowita wartość projektu to 71 273 826 zł brutto, zaś dofinansowanie ma wynieść prawie 58 milionów zł. Do tego w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych planowany jest zakup 4 kolejnych „przegubowych autobusów. Dodatkowo w 2022 r. SPA rozpoczęło przygotowania do zwiększenia zdolności ładowania autobusów elektrycznych. Na terenie zajezdni Klonowica powstała nowa infrastruktura, która umożliwia budowę kolejnych stacji ładowania.

W przyszłości miasto chce wdrożyć rozwiązania oparte o technologie wodorowe. W lipcu zeszłego roku autobus wodorowy NesoBus przeszedł testy m.in. na liniach 87 i 68. Obecnie na terenie miasta planowana jest pierwsza w regionie stacja tankowania wodoru, która powstanie przy ul. Gryfińskiej.

Nasze portale

Bądź na bieżąco!
Kategorie